Skip links

Matriculacions desembre, 2024: tanquem mercat i registrem un increment notable

Donem el tret de sortida al mes de gener amb unes darreres dades de matriculacions imprescindibles que ens donen la radiografia global de l’any 2024. De la mà del Portaveu i Secretari General de Fecavem i el Gremi del Motor i la Mobilitat de Barcelona, analitzem la informació que ens dona el darrer mes de desembre i quines perspectives ens dona per aquest nou any 2025. Us recordem que, en aquesta línia, el proper 22 de gener celebrarem un Automobile Talks sobre previsions de mercat.

Automòbils de turisme

A Catalunya, les matriculacions han augmentat un 14,3%, arribant a les 12.297 unitats. Els darrers mesos de l’any, el mercat de turismes manté una dinàmica positiva. Per canals, les empreses han matriculat 1.909 unitats, amb un increment del 47,3%. Els particulars han matriculat 8.253 unitats, amb un increment del 17,6% i una quota de mercat del 67,1%. El lloguer (rentacar) ha matriculat 360 unitats, amb una davallada del -54,2%. Les automatriculacions tàctiques dels concessionaris han pujat un 15,3% amb 1.626 unitats, mentre que el renting ha baixat un -41,8%, amb 149 unitats.

A nivell estatal, les matriculacions han pujat un 29%, amb 105.426 unitats. Destaquem que el canal particular ha crescut un 27%, quan el mercat català baixa un 14,3%. El pes de Catalunya en el conjunt nacional es situa en el 11,6%.

Amb tot això, tanquem l’acumulat de l’any amb una pujada de les matriculacions d’automòbils de turisme d’un 2,7%, que corresponen a 121.678 unitats. A España, el creixement és del 7,2%, amb 1.016.921 unitats, superant el milió d’unitats.

La previsió per l’exercici 2024 va ser una pujada del 1,5% amb un total de 120.274 unitats a Catalunya i s’ha concretat en una pujada del 2,7% anual, superant la nostra previsió inicial. A España, la previsió va ser de 982.008 unitats i un increment del 3,5% i el resultat acumulat de desembre és de 7,2%, millor que el previst.

Vehicles comercials

El mercat català ha sumat 1.370 unitats mensuals amb una baixada notable del -6,5%. Mentre que el mercat estatal ha sumat 14.482 unitats, un +9,9%. El pes de Catalunya en el conjunt del mercat nacional és del 9,4%.

En l’acumulat de l’any, el mercat català ha sumat 16.789 unitats, un increment del 4,6%, mentre que el mercat estatal ha sumat 165.831 unitats, un augment del 13,1%.

La previsió que vam donar el mes de gener va ser una pujada del 22,8% amb un total de 19.710 unitats a Catalunya. Aquesta previsió no s’ha complert perquè ens situem en un 4,6%. A España, la previsió va ser de 168.407 unitats i un increment del 14,8% i el resultat acumulat és de 10,1%, lleugerament per sota del previst.

Vehicles de dues rodes

El mercat català ha sumat 5.044 unitats, amb un increment mensual del 81,4%, mentre que el mercat estatal ha sumat 23.517 unitats, un augment del 77,9%. El pes de Catalunya en el conjunt del mercat de VO nacional és del 21,4%.

En l’acumulat de l’any, el mercat català ha sumat 53.188 unitats, un increment del 9,2%, mentre que el mercat estatal ha sumat 237.376 unitats, un augment del 10,1%.

La previsió que vam donar el mes de gener va ser una pujada del 2,1% amb un total de 49.761 unitats a Catalunya. Aquesta previsió s’ha millorat arribant al 9,2%. A España, la previsió va ser de 238.360 unitats i un increment del 13,6% i el resultat acumulat tanca amb un increment del 13,1%, lleugerament per sota del previst.

Valoració de les dades pel portaveu de Fecavem, Joan Blancafort

El mercat de turismes espanyol supera el milió d’unitats venudes i el català les 120.000. Superar el milió d’unitats matriculades era un repte pendent del sector, que s’ha assolit aquest exercici 2024. Tot i així, el sector pronostica com a objectiu necessari pel bon funcionament del mercat de turismes, el milió dues-centes mil unitats d’èpoques anteriors pre-covid i encara estem lluny d’aquesta fita.

Quatre mesos consecutius de pujada. Per primera vegada aquest any, les matriculacions de turismes a Catalunya presenten un resultat positiu durant quatres mesos seguits. En mesos anteriors destacàvem les oscil·lacions del mercat de turismes català en l’acumulat de l’any.

L’entrada en vigor de la normativa Euro5+ dispara les matriculacions de vehicles de dues rodes. Amb el nou any entra en vigor la denominada Euro 5+ aplicable a vehicles de categoria L -motocicletes i ciclomotors-. L’Euro 5+ és la segona fase de l’Euro %, que inclou nous requisits referits al sistema de diagnòstic del vehicle (OBD) per a totes les categories, així com els requisits Euro 5 per a trial, enduro i altres categories de quadricicles. Encara que estan previstos restos de sèrie com ha succeït en anteriors canvis normatius, les vendes i auto matriculacions en aquest mes han pujat substancialment.

Prorrogada l’ajuda Moves III i les desgravacions fiscals, per aquesta any 2025. Fecavem dona per bona la pròrroga per evitar l’abisme que causaria una aturada de les ajudes. La coneguda pròrroga dels pressupostos no deixa cap altra alternativa i destaca que aquest incentiu a la mobilitat elèctrica, que suma esforços des de l’Administració Pública i el sector de l’automoció, l’han sol·licitat molts ciutadans i empreses des del començament, el primer semestre de 2021.

Persisteix la pèrdua de pes de matriculacions a Catalunya versus el total espanyol. Catalunya es situa molt per sota dels ratios de matriculacions de la mitjana espanyola. Només un 2,5% dels vehicles rentacar es matriculen a Catalunya. Només un 0,9%% dels vehicles de renting es matriculen a Catalunya. Des de Fecavem atribuïm el motiu a l’Impost sobre les emissions de CO2.

L’elèctric, lluny dels objectius de la UE. La matriculació de vehicles electrificats ha perdut empenta. Des de Fecavem alertem que és imprescindible l’aprovació d’un nou pla d’ajuts MOVES, una eina que pot ajudar a assolir els objectius europeus. Aquest ha de ser un programa que evolucioni cap a ajudes directes al comprador i que elimini la carregosa gestió pública que comporta el procediment administratiu actual.

L’any 2025 entren en vigor els nous límits d’emissions europeus. El sector de l’automoció enfronta un 2025 marcat pels nous objectius d’emissions de CO2 imposats per la Unió Europea, que condicionaran les estratègies de les marques i, conseqüentment, del conjunt del sector de l’automoció.

L’envelliment del parc, el problema de fons. En referència a les emissions ambientals, continuem subratllant que, objectivament, les emissions dels vehicles sense etiquetatge ambiental o B contribueixen de manera decisiva a la contaminació derivada de la mobilitat. Des de la nostra institució demanem un pla de renovació del parc de vehicles, prenent com a referència el que ja està en funcionament en altres territoris com Galícia, la Comunitat de Madrid, Cantàbria o La Rioja.